Nieuws

Alles wat je wil weten over de verplichte mazouttanksanering

Een mazouttanksanering kan om verschillende redenen nodig zijn. Misschien is er een lek, is je mazouttank afgekeurd of wil je de tank laten verwijderen omdat je bent overgeschakeld naar een andere energiebron. In veel van deze gevallen ben je zelfs verplicht om een sanering aan te vragen.

Wanneer is een tanksanering noodzakelijk en/of verplicht?

  • Een lek
    Wanneer er een lek wordt vastgesteld in je mazouttank, is er een reëel risico op bodemverontreiniging. Dat probleem wil je natuurlijk zo snel mogelijk opgelost zien. Als het lek wordt vastgesteld bij een keuring (en je dus een oranje of rode dop krijgt), ben je in Vlaanderen verplicht om het aan te pakken. Dat kan soms met een herstelling, maar als het lek onherstelbaar is, moet je mazouttank gesaneerd worden.
  • Een afkeuring
    Doorstaat je mazouttank de keuring niet en krijg je een rode dop? Dan is een tanksanering verplicht. Wil je blijven verwarmen met mazout, dan kan je nadien een nieuwe mazouttank plaatsen. 
  • Overschakeling naar andere energiebron
    Besluit je voortaan je woning te verwarmen met aardgas of een andere energiebron? Dan is je mazouttank niet langer nuttig. Je bent dan in Vlaanderen wettelijk verplicht om het reservoir te laten leegpompen en saneren. Ook de verwijdering van de mazouttank is in dat geval verplicht voor ondergrondse mazouttanks of reservoirs van meer dan 6.000 liter.
  • Verkoop van woning
    Als je van plan bent je woning te verkopen, is het een goed idee om je ongebruikte mazouttank te laten verwijderen. Dit is wettelijk niet verplicht, maar vergroot wel je kansen op (een goede prijs bij) verkoop omdat je de toekomstige bewoners kosten bespaart.

Let wel: de regelgeving verschilt naargelang het volume, het type mazouttank en de regio. In elk geval krijg je van de technicus nadien een wettelijk erkend attest zodat je een officieel bewijs hebt van de mazouttanksanering.

Hoe verloopt een tanksanering?

Bij een mazouttanksanering wordt het reservoir eerst leeggepompt om zeker te zijn dat er geen mazout meer achterblijft die mogelijk de bodem kan verontreinigen. Als de mazout nog bruikbaar is, heb je de optie om tegen een meerprijs de mazout op te slaan in de tankwagen of deze naar een andere woning naar keuze te brengen.

Vervolgens wordt het aanwezige residu – mazout en slib – verwijderd door het over te pompen naar een afvalreservoir in de wagen. Met een gespecialiseerd reinigingsmiddel en hoge druk maken we daarna de mazouttank schoon aan de binnenzijde.

Indien het om een bovengrondse mazouttank gaat, is dit wettelijk voldoende. Al wordt er meestal voor gekozen om deze mazouttank volledig te verwijderen zodat de vrijgekomen ruimte een andere invulling krijgt. Bij een ondergrondse mazouttank kijken we of het haalbaar is om deze uit te graven. Is dit niet het geval, dan wordt deze mazouttank opgevuld met een inert materiaal zoals zand of schuim.

Hoelang duurt een mazouttanksanering?

De duur hangt af van het type mazouttank. Een ondergrondse mazouttank is bijvoorbeeld op een uurtje tijd gesaneerd. Moet de stookolietank ook verwijderd worden? Dan mag je op een halve dag rekenen.

Nood aan een mazouttanksanering? Met meer dan 25 jaar ervaring weten wij de klus perfect te klaren. Vraag nu je offerte aan voor jouw mazouttanksanering.